Lastensuojelun kriisi jatkuu
Helsingin Sanomissa 11.1 uutisoitiin aiheesta otsikolla ”Kuormitusta halutaan purkaa tiimityöllä”. Tiimityö onkin tärkeää ja vastuuta tiimissä voidaan jakaa. Mutta asiakasmääriin tiimityöllä ei ole suoraa vaikutusta.
Varsinaisena ongelmana ovat suuret asiakasmäärät. Joillain alueilla on asiakasmäärä lähennellyt 100 perhettä/työntekijä. On itsestään selvää, että suuri määrä uuvuttaa työntekijän. Laissa tulisikin jatkossa määritellä maksimiasiakasmäärä työntekijää kohden. Karkeasti arvioiden määrä voisi olla maksimissaan 30/työntekijä.
Lapsi- ja perhepalvelujen muutosohjelma (LaPe) on hallituksen kärkihankkeita. Hanke tähtää perheiden varhaiseen tukeen, mikä on äärimmäisen tärkeää ja pitkässä juoksussa tulee vähentämään lastensuojelun asiakkaiden määrää.
Tällä hetkellä kuitenkin tarvitaan panostusta sekä varsinaiseen lastensuojelutyöhön että kehittyviin varhaisen tuen toimintamalleihin.
Tulen kirjoittamaan asiasta kahden viikon sisällä, en asiakkaana, mutta ulkopuolisena. Dokumentointi on vielä haussa.
Ilmoita asiaton viesti
Blogisti Tuomela: ”Hanke tähtää perheiden varhaiseen tukeen, mikä on äärimmäisen tärkeää ja pitkässä juoksussa tulee vähentämään lastensuojelun asiakkaiden määrää.”
Neuvolajärjestelmä on ollut olemassa jo 20-luvulta asti.
Ihmettelen, mikä muutosohjelma se sellainen on, joka on ollut käytössä jo 100 vuotta?
Ilmoita asiaton viesti