TiinaTuomela Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa

Taksi

Liikennepalvelulaki - Floppi?

Liikenne- ja viestintäministeriö, Liikenne- ja viestintävaliokunta, Suomen hallitus ja alan lobbaajat kertoivat liikennepalvelulain valmistelun aikana uuden lain tuovan yli 20 000 työpaikkaa taksi että liikennealalle. 

Vastine Kokoomuksen Timo Heinoselle liikennepalvelulain taksiseikkailussa.

Vastine Kokoomuksen Timo Heinosen taksiseikkailuun, josta uutisoitiin Iltalehdessä 29.9.2018. Löydät sen TÄÄLTÄ.

"Huomio kiinnittyi mittariin, joka pyöri kuin hedelmäpeli. Se pyöri kuta kuinkin samalla tahdilla, liikkui auto tai ei."

Huijaritakseja liikenteessä

Uusi tieliikennelaki tuli voimaan heinäkuun alussa. Siirryttiin säännellystä ja rajoitetusta järjestelmästä täysin vapaaseen markkinajärjestelmään.

Kaikki asiaan perehtyneet tiesivät, että täysin vapaa tuo mukanaan myös ongelmia. Odotettiin väljyyttä hinnoitteluun. Näin kävikin, ainakin hinnoittelun yläpäässä joustettiin, joissain tapauksissa onneksi myös alapäässä.

Monelle asiakkaalle voi olla järkytys, jos taksista puuttuu taksamittari. Hinnasta pitää silloin neuvotella kuten itäblokissa ennen muinoin piti tehdä.

Katso mihin taksiin menet tinkimään Helsingissä!

Kirjoitan tämän, kuin romaanin kolmannen persoonan havaintona ja kuulemana. En halua että sirpillä ja vasaralla otsaani tai päähenkilön otsaan hakataan rasistileima. Siksi taksikusi on vain ”ei-impivaaralainen”. Päähenkilö oli Helsingissä, pienessä kiireessä Taka-Töölöstä, Kelan pääkonttorista halusi vartissa keskustaan tapaamiseen. Saatiin taksi. Se ei-impivaaralainen oli kuskina. Keskustelu meni:

- Päivää! Aja Kappeliin!

- Hää! Ai … mike kaappilei?

- Espanpuiston päässä, on kauppatorin vieressä. Tiedätkö?

Onko uusi Taxilaki onnistunut?

Mahdollistaako uusi taksilaki ryöstöhinnoittelun. Mitä uusi laki merkitsee Kela-kyydeille?

Kaikki tietävät, että monessa kunnassa ollaan ongelmissa ns. Kela-kyytien kanssa. Miksi uuden huonon järjestelmän rinnalla ei voitu säilyttää vanhaa ja toimivaa - ainakin toistaiseksi?

Onhan toki Kela-takseissa se hyöty, että asiakas tietää etukäteen paljonko kyyti tulee maksamaan, jos vaan onnistuu Kela-taksin saamaan, ajoissa.

PORI JAZZ

Liikennepalvelulaki ja taksien hinnan ilmoittaminen.

Trafi on tänään julkaisut tulevan liikennepalvelulakiin kuuluvat taksialan esimerkkihinnoittelun, niiden perusteet ja määräytymistavat.

Liikennepalvelulaki ja sen useat ongelmat

Liikennepalvelulaki

Eilen saimme lukea Uber Tanskan toimista markkinoilla. Tanskan verottaja on hakemassa yli miljoonan euron maksamattomia veroja. Jopa 3 kpl 1195 Uber kuljettajasta maksoi veronsa. Sitä ei voida pitää hyvänä lukemana. Ruotsissa vastaava luku jakamistalouden piirissä oli se, että 1300 kuljettajasta ja Airbnb "yrittäjästä" 2 % maksoi verot. Suomessa vastaavaa tutkimusta ei ole tehty. 

Taksilupien vapauttaminen oli välttämättömyys

Taksikuskit ympäri maan ovat kampanjoineet ponnekkaasti taksiliikenteen vapauttamista vastaan. Heidän pyristelynsä on lopulta aika epätoivoista. Tulevan robotisaation takia taksilain uudistaminen oli välttämättömyys ja auton kuljettaminen on auringonlaskun ammatti.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä